Kansen pakken

Kansen pakken in het Nederlands taalgebied

Dat was de titel van het ABN AMRO onderzoek uit 2010 waarin we voor de media & tech sector kansen beschreven synergievoordelen te pakken in Nederland en België. Vorige week moest ik dikwijls terugdenken aan alles wat ik geleerd heb in die tijd met mijn publicatie omdat ik voor Atir België aan de slag ging.

Toen ik eind vorig jaar besloot om voor mijzelf te beginnen en met Mennovatie bedrijven te helpen versnellen zowel strategische als praktisch vroeg Hayk Simons, een ervaren ondernemer uit mijn vriendenkring, mij om dit toe te passen bij zijn bedrijven. Bij de eerste opdracht heb ik geholpen met de digitale versnelling van controlediensten in facility management (Grip). Vorige week mocht ik een team begeleiden dat zich richt op de Belgische markt met schoonmaakcontroles voor bedrijven en overheden. De groep was mooi divers, qua nationaliteit, skills als persoonlijkheden. Twee dagen heb ik ze mogen begeleiden als een soort DJ (altijd al willen zijn, dus vandaar deze onbescheiden metafoor) die de sfeer en het programma probeert te orchestreren. Het zit hem in de flow, de opbouw, maar ook in de inhoud van de 'tracks. We hebben in twee intensieve dagen samen de betekenis van de organisatie, de groeikansen, vergroting van teambinding uitgewerkt in hele praktische acties.

Het meest treffende uit de sessie haal ik aan:

Facilitaire diensten worden vaak gezien als een hygiëne factor. Als een soort commodity wordt het ingekocht en op een gestandaardiseerde manier uitgevoerd. Hoe kan je daar een meer betekenisvolle rol spelen?

Simpel. Een aangename werkomgeving is een belangrijke basis voor de productiviteit en beleving in gebouwen. In de diensten die Atir levert zit waarde in de efficiënte, onafhankelijke controle op de kwaliteit, ondersteuning via digitale voor iedereen toegankelijke middelen. Hier bovenop ontstaan kansen voor meer strategisch en tactisch persoonlijk advies (op onderwerpen als contract management, hygiene, duurzaamheid, innovatie in gebouwen). Het lukte ons hier concrete acties aan te koppelen. 'Kleine plannetjes' zoals mijn nieuwe Belgische vriend Bruno van Coillie het treffend noemde. Tenslotte zijn er voor Atir België en de Nederlandse entiteiten synergievoordelen om nieuwe markten te betreden en van digitalisering kansen te maken. Qua digitalisering van contract management en bij VSR controles heeft België wellicht zelfs een voorlopersrol. Voor wat betreft duurzaamheid loopt Nederland voor om dit zwaarder als KPI mee te nemen aanbestedingen en controles.

Kortom, kansen genoeg om te pakken (in het Nederlands en Frans taalgebied). Eerder onderzoek leverde uiteindelijk een bijdrage aan de overname van TMG door Corelio (Mediahuis). Dus onderschat onze buren niet!